''TEMİR'' Konulu Orkun Yazı Çalışması
''Temir'' çalışması yapı olarak kurallı bir bitiktir. Sağdan sola ilerleyen yatay bir düzlemde bitinmiştir. Tamgaların özgün biçimlerinden azca uzaklaşılarak görünümlerinde ufak düzenlemeler yapılmış, bu düzende oluşan tamgalar, kaçış kertiklerinde uyum sağlanması gözetilerek yan yana getirilmiştir. Yatay bir düzlemde ilerlemesine karşın Tamgaların ayak ve baş kertikleri, önceden belirlenmiş sıradan bir düzleme basmaz, dokuya kendi istediklerince asılmışlardır. Sözcük sonuyla başındaki belirteçlerde, bu anlayışa göre karşılıklı olarak uyumlu bir biçemde, birbirlerine göre değişik konumlanmalarda asılı kalmışlardır.
Temir çalışmasında gözde etki uyandıran önemli etkilerden birisi tamgaların uç kertiklerindeki sivrilikler ve gövdelerindeki kararlı oluşumlardır. Süslü gibi gözükseler de ödün vermeyen ve eli açık olmayan yapıda bitinmiş olmaları onların dokusunda belirttiği ''toplam anlam'' a göndermeler yapar. Demirin doğal kimyasal varoluşundaki sivri-geometrik filizlenmelerin de bu çalışmaya esin kaynağı olduğu söylenilebilir. Temir çalışmasındaki tamgaların kişilikleri bir yana, onların bir araya geldiklerinde oluşturdukları ''işleyen'' görünüm bir başka önemli ayrıntıdır. Çalışmaya bakan birisi bu orkun yazı çalışmasının sanki demirden bir ''araç'' tasarımı olduğunu düşünebilir. Sanki tamgalardan birine dokunulduğunda bir işlem süreci başlayacak ve ortaya işleyen bir makine çıkacaktır. Bu etki, kendisini hem kaçış kertiklerindeki ve dizilişlerindeki uyuma, hemde tamgalardaki ödün vermez sert kişiliğe borçludur. ''Temir'' yazı çalışması özellikle kök renginde seçilmiştir. İşlenmiş demirin açık gök yüzündeki aldığı renge vurgu yapar. Demir, mavi Tengri'nin ölümlü Türk budununa verdiği bir kutlu elementtir...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder