28 Aralık 2014 Pazar

''Sub'' Konulu Orkun Yazı Çalışması

''Sub'' Konulu Orkun Yazı Çalışması

sub, su, karasu, kara, suyu, kaynak, pınar, doğal, alfabesi, betik, calismalar, gök, göktürk, göktürkler, göktürkçe, hat, kaligrafi, orkunyazisanati,

''SUB'' Konulu Orkun Sanal Yazı Çalışması
Antik Kağıt Görünümlü Yüzey Görseli Üzerinde Gece Mavisi Boyalı  

''Sub'' Öz Türkçe' de ''su'' anlamına gelir. Türklerin kutlu olarak saydıkları dört çevresel öge'nin  önemli yer tutan parçasından birisidir. Su ögesi nin uygarlık tarihinde önemli yer tutmuş olduğu Türklerin dünyaalgısında da gözükür. Suya dokunma tabusu, deyimlerdeki suyu kutsayan anlamlar, daha da ötesi su kaynaklarına özel törenler yapan oğuz topluluklarının tarihi kayıtlarda geçmesi ''su'' sözcüğünün Türk yaşamında ne derece önemli yer tuttuğunu gösterir.

Sub çalışması biçem olarak iki biçemi içinde barındırmaktadır. Genel olarak yalın bir görsel etkisi vardır. Ana kertikler birbirlerinden bağımsız, buna karşın ortak çıkış noktası barındırırlar. Tüm çalışma temel olarak üç ana kertik diziliminin çeşitlenmesinden oluşur. Çalışmanın taşıdığı diğer biçem ''yalama'' üslubudur. Tamgalar düzenli sağ-sol okuma sırasına göre dizilmişler, izleyiciye ''sub'' sözcüğünü yeni baştan okutacak biçimde estetik olarak düzenlenerek sıralanmışlardır.

Çalışmanın ana kişiliği öz biçimlerinden çokça ödün vermeden bitinmiş olan tamgaların birbirlerini etkileyen, ya da aynı gücün etkisi ile orta eksenlerinden  burulmuş olan tamgaların gözde yarattığı doğal gerilme duygusudur. Yoğunluk ile baskının toplandığı temel merkez üç tamganın sümer ve taban noktalarından birbirlerine bağlandığı ortak noktadır. Baskı bu merkezde kalırken yoğunluk çalışma dokusunun dış çeperine doğru kaymaktadır. Güç akışı ''ab-ba'' tamgasının ardından gelen sözcük ayracında kristalleşerek iki kanala bölünmekte ve saat yönününde dönen okuma düzenine itici güç vermektedir. ''ab-ba'' tamgasının iç bükey kıvrım kertiği üzerinde yapılan anlık bir dirsek kırması, çalışmaya sıradışı bir özgüven ve kararlılık katmıştır. ''ab-ba'' tamgasında dış güçlere ya da genel doku içindeki burulma yönelimine karşı bir dik duruş vardır. Bu duruş tamganın özgün biçiminden uzaklaşmasına da yol vermez.
''O-U'' tamgası dokunun sümer bölgesini oluşturmaktadır. Ana tamga biçiminin doğasından gelen ''ok'' ucu benzeri kırılma, geometrik yapı bozulmadan verilen burulma etkisine karşın korunmayı başarmıştır. En önemli katkısı, dönüş yönünü göstermesi ve güç akışını düzenlemesidir. Denilebilir ki çalışmanın tözünü yansıtan kök tamgası ''o-u'' tamgasıdır.
''As-sa'' tamgası adını aldığı askılığın ad payını çokça vermiştir. Tasasız bir kıvrımla oluşan omurgası, üstünden çıkarıp taşıdığı kırılgan bir kertikle süslenmektedir.

''Sub'' konulu çalışma yansıttığı duygular ve göndermeler bakımından da biçemindeki gibi çeşitlenme göstermektedir. Ana vurgusu kaynağından çıkan suyun yaptığı burulmalardır. Merkeze yükselen suyun kolları çevresine yayılmakta, uç noktalarda sağladığı yeni yüzey uyumlarıyla çevresine açılmaktadır. Diğer yönden de oz tamgası ya da svastika denilen ''çark'' simgesine gönderme yaparak taşıdığı sözcük anlamının kutsallığına başka bir anlam yüklemektedir. Dört kollu çarka doğrudan benzerlik göstermese de  verdiği etki ve yansıttığı izlenimle kendi başına bir ikonografi yaratmaya adaydır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder