12 Şubat 2013 Salı

''Tulpar'' Konulu Çalışma

''TULPAR'' Konulu Orkun Yazı Çalşması



tulpar, at, kanatlı, mitolojisi, mitolojik, hayvanlar, hayvan, eski, türk, hat, calismalar, çalışması, yazı, orkun, orkunyazisanati, kaligrafi, resimleri



(Görüntüyü Büyütmek İçin Üzerine Tıklayınız)



 Nitelikler: A3 Boyutlu Birinci Hamur Kağıt Üzerine Kesik Uç Fırça İle Kara Akrilik


''Tulpar '' sözcüğü, Türk söylencesinde (mitolojisinde) ''Kanatlı At'' olarak bilinen ilgi çekici bir öznedir. Ad kökeninin Tul, Yul (yol) kökeninden geldiği belirtilir. Türkler ve Moğollar gibi Orta Asya kökenli bozkır halklarında bilinmektedir. Denilir ki, yalnızca geceleri ya da önemli anlarda savaşçılara yardım eden bu atın kanatları gözükmez, her kim görürse de o kanatlar bir anda yok olur...

 ''Tulpar çalışması, betik ve bediz olma arasında gidip gelen bir çalışmadır. Genel tasarım bize taşıdığı adın kökeni üzerine bir şeyler fısıldar buna karşın açık vermez, bizi bir betik çalışması olduğu konusuna yönlendirerek kendini okutmaya iter. ''Tulpar'' konulu  Orkun yazı çalışması yukarı-aşağı doğrultulu GökTürk yazı yazma kurallarına göre yazılmıştır, bunun yanında belirli bir açı yaparak düşey ilerler ve kendisini bediz çalışmasına döndüren doğrultu ekseninden kayıcı bir yön izler. ''Tulpar'' çalışmasında tamgaların özgün biçimlerinden ayrılmadan kendilerine has yeni biçimler aldığı görülür. Söz gelimi baş tamga olan ''At'' tamgasının ok ucu, dörtgen gövdeye bağlanmaz, bağlandığını hissettirir. Ardı sıra gelen (O,U) tamgası sonlama kertiğini izletirken ana biçimi yukarı uzatır, bu sırada aşırıya kaçmadan özgün biçime bağlı kalır.
Kalın ''L'' ve peşi sıra gelen ''P'' tamgaları da özgün biçimlerince olduğu gibi birbirlerinin baş aşağı çevrilmiş biçimlerindedirler. Aralarındaki bu zıtlık bir çatışma yaratır; ilginçtir ki bu çatışma, çalışmanın iç dinamiğini de oldukça artırmıştır. Son tamga olan ''AR'' tamgası ise çalışma doğrultusunun kurallarını hiçe sayarak yatay eksen doğrultusunda bitinmiştir. Çap alanı diğer tamgalara göre oldukça geniştir. Tek çekişlik iki ana kertikten oluşan bu tamgada el ustalığı gözükür.

 ''Tulpar'' konulu Orkun yazı çalışması nın heyecan uyandırıcı bir yapısı vardır. Tulparı gördüğünü öne süren ataların heyecanı izleyiciye yansıtılmıştır. Ana biçem, sola doğru yönelecek gibi durmaktadır ve bir anda göz önüne çıkmış gibi bize çok ayrıntı vermeden doğrudan ana hatlarını gösterir. Gövdesinde eyer çizgilerine benzeyen ve iç gerilimi oluşturan tamgaların üstünde duran kanatımsı görüntü, bize Tulparın bir söylence olduğunu anımsatır. Daha önceki ''Tayga'' konulu çalışmada karşımıza bir çift kozalak olarak çıkan sözcük ayıraçlarının ilki, burada da karşımıza bir çift kulak gibi çıkmaktadır. Gel görelim bu çift kulağı oluşturan sözcük ayıraçları çalışmanın son tamgasında bize birer toynakmış gibi gözükür.
 ''Tulpar'' çalışması önceden de belirtildiği üzere adı gibi ''heyecanlı'' ve etkin bir söylencedir.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder